Wyjazd do Niemiec i Portugalii

We wrześniu i październiku uczniowie naszej szkoły realizowali w Niemczech i Portugalii przedsięwzięcie „Imigracja i integracja w szkole”, które finansowane jest ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W trakcie pobytu w Niemczech gościliśmy w szkole Ludwig-Erhard-Beruskolleg w Paderborn, natomiast w Portugali w szkole Agrupamento de Escolas de Alfandega da Fe.

W szkole odbywały się zajęcia, w czasie których mieliśmy możliwość poznać historię i tradycję szkoły, rozmawialiśmy również na tematy związane z imigracją i integracją. W szkole Ludwig-Erhard-Beruskolleg pracowaliśmy w grupach z młodzieżą niemiecką, wśród której znajdowali się uczniowie pochodzący z: Turcji, Afganistanu, Syrii, Rosji, Bośni, Włoch i Niemiec. Każdy z nich pokrótce przybliżył nam kulturę i zwyczaje swojego kraju. Natomiast w szkole Agrupamento de Escolas de Alfandega da Fe znajdowali się uczniowie, którzy pochodzą z rodzin imigrantów z Bułgarii.

Oprócz zajęć w szkole odbywały się również wycieczki, w czasie których mogliśmy poznać odwiedzany przez nas region. W Niemczech zwiedziliśmy Heinz Nixdorf Muzeums Forum – największe na świecie muzeum komputerowe, jak również wybraliśmy się na wycieczkę do Centrum Dr. Oetker World znajdującego się w miejscowości Bilefeld. Zgodnie z planem wybraliśmy się również do byłego centrum kultu SS mieszczącego się w zamku Wewelsburg. Przewodnik, który nas oprowadzał, przybliżył nam historię powstania i funkcjonowania tego miejsca.

W Portugalii wyruszyliśmy na wycieczkę do miejscowości Braganca, która znajduje się około 20 km od granicy hiszpańskiej. Pierwszym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie zamku, w którym mieści się muzeum militarne. Kolejnym etapem wycieczki była wizyta w Muzeum Żydów Sefardyjskich - ludności żydowskiej zamieszkującej w przeszłości obszar Półwyspu Iberyjskiego. Pani przewodnik zapoznała nas z tragiczną historią tej grupy ludności. Odwiedziliśmy również Dolinę Duoro, która słynie z cennych winnic; zwiedziliśmy także Muzeum Douro, gdzie zostaliśmy zapoznani z historią tego regionu.

Udział w przedsięwzięciu był bardzo udany; młodzież zawarła nowe znajomości z uczniami ze szkoły Ludwig-Erhard-Beruskolleg i Agrupamento de Escolas de Alfandega oraz zdobyła wiedzę na temat odwiedzanych regionów oraz na temat różnorodności kulturowej tych szkół.